تولید سلولهای بتا در هنگام ابتلا به دیابت نوع 1

محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه استنفورد توانستند سلولهای آلفا را در پانکراس موش به سلولهای بتا تبدیل کنند، این روش می تواند در نهایت به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 1 کمک کند.

 دکتر   Seung Kimاستاد بیولوژی تکاملی و نویسنده‌ی ارشد این تحقیق می‌گوید: مطالعه‌ و ارزیابی  همه‌ی منابع بالقوه‌ی سلولهای بتای جدید در افراد مبتلا به دیابت از اهمیت خاصی برخوردار است، در حال حاضر ما کشف کردیم که چه چیزی موجب می‌شود سلولهای آلفا بصورت سلولهای آلفا باقی بمانند، همچنین راهی را برای تبدیل موثر سلولهای آلفا در حیوانات زنده به سلولهایی که غیر قابل تشخیص از سلولهای بتا هستند، یافته‌ایم که بسیار هیجان انگیز است.

 سلولهای آلفا و بتا در پانکراس برای تنظیم مقدار قند خون در محدوده‌ی نرمال ضروری هستند هنگامیکه مقدار قند خون افزایش می‌یابد سلولهای بتا انسولین ترشح می‌کنند تا مقدار گلوکز به سطح  نرمال باز گردد. اما این فرآیند در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 اتفاق نمی‌افتد.

 تحقیقات قبلی نشان داده‌ است که یک درصد از سلولهای آلفا در این شرایط به سلولهایی مشابه با سلولهای بتا تبدیل شده و عملکردی مشابه با سلولهای بتا پیدا می کنند، اما چگونگی این تبدیل وعلت آن  همچنان نامشخص است. تیم دکتر Kim بر اساس تحقیقات پیشین خود ایده ای در مورد تنظیم  کننده‌های  اصلی احتمالی این فرایند داشتند که آنرا بر روی موشها آزمایش کردند. آنها بافت لوزالمعده‌ی انسان را نیز بررسی نمودند.

 نمونه‌های مورد مطالعه از کودکانی که دیابت نوع 1 در آنها در ظرف 2 سال پیش از مرگشان تشخیص داه شده بود، گرفته شد. تحقیقات نشان داد که سلولهای پانکراس موش قادر به تولید گلوکاگون و انسولین درون سیستم‌های خود هستند، محققان بر این باورند که آنها ممکن است سلولهای مهمی را در هنگام تبدیل سلولهای آلفا به سلولهای بتا شناسایی کنند که بتواند به درک راههای جدید بالقوه برای پیشگیری از دیابت نوع 1 در آینده کمک کند.

دکتر Kim افزود: تغییرات اصلی مشابه‌ای ممکن است در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 رخ دهد، این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است بتوان با استفاده از روشهای هدفمند ژنها یا سیگنالهای کنترل کننده‌ی آنها را در سلولهای جزایر پانکراس افراد مبتلا به دیابت مسدود کرد، تا بتوان نسبت سلولهای آلفایی که به سلولهای بتا تبدیل می شوند را افزایش داد.

 نتایج این مطالعه در مجله‌ی Cell Metabolism منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/beta-cell-conversion-could-unlock-changes-during-type-1-diabetes-development-92796600.html